Project Description
Oláh Kálmán
zongoraművész
Oláh Kálmán 18 évesen már ismert formációkban játszott, később olyan, neves külföldi művészekkel lépett fel, mint például Lee Konitz, Randy Brecker, Steve Grossman, Jack DeJohnette, John Patitucci, Tommy Campbell, Ron McClure, Kenny Wheeler, Palle Danielson vagy Ravi Coltrane, Gerard Presencer, Stephan Belmono vagy Tony Lakatos és Andy Middleton. 1990-ben alapította meg a Trio Midnight nevű, újító szellemű dzsessztriót, ezzel a formációval ma is rendszeresen fellép rangos fesztiválokon. A Trio Midnight a mai magyar dzsessz három jelentős egyéniségét egyesíti egy formációban: Oláh Kálmán (zongora), Egri János (nagybőgő) és Balázs Elemér (dob). Az együttest szinte indulása óta a legjobb fiatal magyar mainstream együttesként ismeri el mind a szakma, mind a közönség. A Német Jazzpódium kritikusa Európa egyik legkiemelkedőbb triójának nevezte a formációt (“Trio Midnight um den Pianisten Kalman Olah – eines der herausragenden Klaviertrios Europas.”) A mai, kiforrott Trio Midnight repertoárja elsősorban standardekre és Oláh Kálmán kompozícióira épülő, többféle irányzatot magába foglaló, kreatív „contemporary” dzsessz, melynek lényeges része a sponteanitás és a kollektív improvizáció. A jelentős díjakkal elismert együttes sokoldalúságának köszönhetően rangos európai fesztiválokon és klubokban léptek fel, világhírű szólistákkal. 2005 decemberében megjelent lemezükön – melyen a dzsessz egyik legnagyobb, korszakalkotó szaxofonos egyénisége, Lee Konitz játszik a trióval – annak a nagysikerű koncertnek a felvétele hallható, mely a belgiumi Dinant Jazz Nights fesztiválon hangzott el 2000-ben (Trio Midnight meets Lee Konitz: Live at Dinant Jazz Nights). Az új Oláh Kálmán Sextet stílusára leginkább a contemporary dzsessz elnevezés illik, amelyben nagymértékben dominál a modern kompozíciós zene, elsősorban a Bartók-művek hangzásvilága. Oláh Kálmán a magyar népzenét is a bartóki harmóniavilágon keresztül közelíti meg, a sextet repertoárjában szerepel néhány – nem túl közismert – magyar népdalfeldolgozása is. Hangszereléseiben az akusztikus hangzás, a természetes dinamikai egyensúly dominál. A mai sextet hangzása a jól megformált, több részből álló, helyenként klasszikus zenei formákra alapozott kompozíciókra épül, ugyanakkor az igazi dzsesszes lüktetés és az improvizáció se szorul háttérbe. A zenekar kiváló szólistái, valamint a ritmusszekció rendkívül kreatív, helyenként kollektív improvizációi és a különleges, modern kompozíciók együttesen újszerű, igazi XXI. századi kamarazenét eredményeznek.
Oláh Kálmán számos rangos elismerésben részesült, 1990-ben például a leverkuseni nemzetközi dzsesszverseny zsűrijének különdíját, 1991-ben a lengyelországi Kalisban rendezett nemzetközi dzsesszzongorista verseny fődíját, 1995-ben a Magyar Rádió “Az év dzsessz-szólistája” eMerRton-díját nyerte el, majd a hoeilaarti dzsesszverseny legjobb szólistájának választották. 1995-ben a floridai Jacksonville-ben megrendezett “Great American Jazz Piano Competition” (a dzsesszzongora-kategóriában meghirdetett, híres amerikai verseny) során részesült elismerésben. 2001-ben a magyar zenei szaklap, a Gramofon Magyar Dzsessz-Díj megtisztelő díját ítélték oda neki. 2006-ban a magyar állam Liszt-díját, majd 2007-ben a Magyar Jazz Szövetség Szabó Gábor életmű-díját vehette át. 2006. szeptember 17-én a washingtoni Kennedy Centerben a legrangosabb amerikai dzsessz-zeneszerzőverseny, a Thelonius Monk Jazz Composer’s Competition fődíját vette át. Ezt a díjat a több száz műből kiválasztott, egyetlen legjobbnak megítélt kompozíciójáért kapta, melyet a gálaesten Jacky Terrason, John Patittuci és Terry Lyne Carrington adott elő. 2000 októberétől a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémia dzsessztanszékének zongora- és zeneszerzés tanára.